5

Реформа освіти

Короткий опис реформи: 

Реформа спрямована на системну трансформацію сектору, головна мета якої —  висока якість освіти.

Освіта має перетворитися на інноваційне середовище, в якому учні й студенти отримують навички і вміння самостійно здобувати та застосовувати знання в практичній діяльності. Освіта має продукувати індивідів, здатних забезпечити прискорене економічне зростання і культурний розвиток країни, свідомих, суспільно активних громадян, конкурентоспроможних на європейському і світових ринках праці.

Серед основних напрямків реформ у освіті:

 Вища освіта

  • надання університетам академічної, організаційної та фінансової автономії, водночас підвищивши вимоги до результатів діяльності закладів вищої освіти,  прозорості прийняття ними рішень та  використання коштів;
  • створення системи забезпечення та постійного поліпшення якості вищої освіти, яка відповідає рекомендаціям і стандартам Європейського простору вищої освіти;
  • зміна системи бюджетного фінансування вищої освіти на основі конкурсного підходу та об’єктивної системи оцінювання якості діяльності униіверситетів;
  • створення належного зв’язку між ринком праці та системою вищої освіти;
  • стимулювання інтеграції університетів і наукових установ шляхом фінансування спільних проектів.

Професійна освіта

  • створення обласних рад стейкхолдерів (представники місцевої влади, працедавців, навчальних закладів) задля визначення стратегії розвитку професійної освіти регіону;
  • створення закладів нового типу – регіональних центрів професійної підготовки, що сприятиме укрупненню мережі закладів.

Загальна середня освіта

  • структурна реформа школи – запровадження 12-річної загальної освіти з профільною старшою школою (10-12 класи);
  • комплексне оновлення навчальних програм та підручників;
  • розмежування фукцій контролю якості та забезпечення освіти в системі управління освітою;
  • оптимізація мережі навчальних закладів.

Дошкільна освіта:

  •  Забезпечення доступу до дошкільної освіти за місцем проживання дитини
  • створення інфраструктури дошкільної освіти через забезпечення рівних умов діяльності дошкільних закладів закладів різних типів та форм власності.
Система показників: 

Коаліційна угода

Соціально-гуманітарна реформа:

  • Якісна освіта і справедливий доступ до неї;
  • Сучасна наука та інновації;
  • Культурний простір, інформаційна політика та національна пам’ять.

Дана реформа взаємопов'язана із наступними розділами КУ:

  • Реформа системи національної безпеки та оборони 
  • Реформа системи органів правопорядку; 
  • Реформа системи охорони здоров’я; 
  • Забезпечення прискореного економічного розвитку;
  • Децентралізація;

Програма діяльності КМУ

Нова соціальна політика:
Підвищення якості освіти:

  • Встановлення нових правил акредитації та ліцензування навчальних закладів;
  • Створення незалежної системи оцінки якості вищої освіти;
  • Забезпечення фінансової автономії вищих навчальних закладів;
  • Забезпечення відповідності державного замовлення реальним потребам ринку праці;
  • Реформування дошкільної, середньої, професійно-технічної, позашкільної освіти згідно з європейськими стандартами;
  • Інтеграція науки та освіти, створення технологічних та наукових парків, перехід до фінансування наукових досліджень на проектній основі.

Більше...

Коаліційна угода

Соціально-гуманітарна реформа:

  • Якісна освіта і справедливий доступ до неї;
  • Сучасна наука та інновації;
  • Культурний простір, інформаційна політика та національна пам’ять.

Дана реформа взаємопов'язана із наступними розділами КУ:

  • Реформа системи національної безпеки та оборони 
  • Реформа системи органів правопорядку; 
  • Реформа системи охорони здоров’я; 
  • Забезпечення прискореного економічного розвитку;
  • Децентралізація;

Програма діяльності КМУ

Нова соціальна політика:
Підвищення якості освіти:

  • Встановлення нових правил акредитації та ліцензування навчальних закладів;
  • Створення незалежної системи оцінки якості вищої освіти;
  • Забезпечення фінансової автономії вищих навчальних закладів;
  • Забезпечення відповідності державного замовлення реальним потребам ринку праці;
  • Реформування дошкільної, середньої, професійно-технічної, позашкільної освіти згідно з європейськими стандартами;
  • Інтеграція науки та освіти, створення технологічних та наукових парків, перехід до фінансування наукових досліджень на проектній основі.

Більше...

Якісна освіта, яка готує критично і творчо мислячих, суспільно активних громадян, здатних до самореалізації та забезпечення культурного розвитку й стійкого економічного зростання країни в умовах глобальної конкуренції
Якісний сучасний зміст та методики навчання
Здійснено системне оновлення змісту освіти

Забезпечено відповідність навчальних програм потребам ринку та наукових досягнень

Забезпечено академічну автономію навчальних закладів

Рівний доступ до якісної освіти
Забезпечено ефективну мережу та достатню інфраструктуру навчальних закладів усіх рівнів

Забезпечено доступність освіти (фізична доступність, адаптований зміст, методики та середовище)

Ефективна система управління та раціональне використання коштів
Забезпечена фінансова та організаційна автономія навчальних закладів

Розмежовано повноваження забезпечення та контролю в освіті, забезпечено дієвий механізм громадського впливу на освіту

Організовано прозору та раціональну систему розподілу фінансування

Кваліфіковані та вмотивовані на якісну працю вчителі/викладачі
Забезпечено якісні зміни у підготовці педагогів

Демонополізовано систему підвищення кваліфікації педагогів

Сформована нова генерація академічного персоналу

В Міністерстві освіти знайшли спосіб пом’якшити скандальну норму про навчання нацменшин

60% — українською мовою, 40% - рідною мовою. Латвійську модель навчання у старшій школі для представників нацменшин може запровадити Міністерство освіти і науки України. За словами його очільниці Лілії Гриневич, таким чином нашій країні вдасться дотриматися рекомендацій Венеційської комісії щодо мовної статті закону «Про освіту».

Лілія Гриневич: школа національної меншини в Ужгороді вже успішно впроваджує модель «Нової української школи»

Ужгородська школа №4 із поглибленим вивченням словацької мови почала працювати за сучасними методами «Нової української школи». Про це розповіла Лілія Гриневич, зустрівшись із батьками та вчителями навчального закладу під час робочої поїздки на Закарпаття.  

Учні початкових класів школи №4 навчаються виключно словацькою мовою. Українську мову тут викладають як окремий предмет. Крім цього, частина школярів старших класів навчається повністю державною мовою, а частина – як державною, так і словацькою.

Лілія Гриневич: Ми починаємо масштабну роботу з оновлення законодавства в усіх сферах освіти

З набуттям чинності нового Закону «Про освіту» МОН розпочинає широкомасштабну діяльність з оновлення законодавства в усіх сферах освіти. Про це заявила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час зустрічі освітян з Президентом України Петром Порошенком.

Лілія Гриневич: новий Закон «Про освіту» розширює можливості українських дітей, які належать до нацменшин, для отримання освіти та сприяє реалізації їхніх конституційних прав (Додана остання редакція статті про мову)

Мовна стаття Закону «Про освіту» усуває існуючу дискримінацію національних меншин в частині доступу до вищої освіти і забезпечує  рівні умови для них у здобутті повної загальної середньої освіти. Про це йшлося під час зустрічі Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич з представниками дипломатичних місій 11 країн, Ради Європи, ОБСЄ щодо статті 7 нового Закону «Про освіту».

Закон «Про освіту» прийнято – «ЗА» проголосували 255 депутатів

255 народних депутатів України у другому читанні підтримали новий Закон «Про освіту». Голосування відбулося сьогодні, 5 вересня 2017 року, у Верховній Раді України.

100 шкіл, що пілотуватимуть перший клас Нової української школи, отримують підтримку як від держави, так і від місцевих органів влади, – Лілія Гриневич

Підтримка пілотних шкіл та вчителів, які зважилися взяти на себе додаткові обов'язки та пропілотувати новий стандарт для початкової школи, є обов'язком як державної, так і місцевої влади. Про це заявила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час огляду Солонянської середньої загальноосвітньої школи № 1 І – ІІІ ступенів, що знаходиться у Дніпропетровській області.

Лілія Гриневич: Високогірні селища мають отримати відповідний статус, що допоможе фінансувати додаткову потребу в будівництві доріг та утриманні шкіл

Високогірні селища та їхні школи функціонують у тяжчих умовах, ніж решта українських ЗНЗ. Так, цим районам притаманно швидке зношення доріг, повені, снігові замети, вітровії, бездоріжжя тощо. Про це йшлося на відкритті 4-го карпатського форуму народовладдя, присвяченого питанням освіти в гірських та високогірних районах України.

Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич під час участі у форумі зазначила, що освіта у високогірних районах потребує більших фінансових вкладень, ніж школи, які працюють у кращих умовах.

Лілія Гриневич: Фінський проект допомоги Україні в реформуванні середньої освіти матиме орієнтовну вартість 6 млн євро

Реформування педагогічної освіти та перенавчання вчителів – основний напрямок фінського проекту допомоги Україні в реформуванні середньої освіти. Про це розповіла Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич в ефірі 5 каналу в програмі «Час. Підсумки дня».

До чого готує шкільна освіта: очікування українців та реалії

В рамках онлайн дослідження «Моніторинг сприйняття прогресу реформ», яке Kantar TNS проводить для Національної ради реформ, було проведене порівняння того, до чого насправді готує сучасна українська школа та до чого, на думку опитаних, вона має готувати.

Прес-реліз “Менеджмент в освіті: е-рішення як ключ до підвищення якості управління”

26 квітня в ІА “Укрінформ” відбувся прес-брифінг, організований Міністерством освіти і науки України, метою якого була презентація спільного проекту Міністерства освіти і науки України, Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Американських Рад з міжнародної освіти, у партнерстві з  Адміністрацією Президента України, Майкрософт Україна та ДП Інфоресурс.