Реформа системи охорони здоров'я

Реформа системи охорони здоров'я

Олександр Квіташвілі

Павло Ковтонюк
e-mail: healthcarereforms.in.ua

Короткий опис реформи

Реформа полягає в модернізації застарілої, успадкованої від Радянського Союзу системи охорони здоров'я з метою зробити медичні послуги та ліки більш якісними та доступними для людей, а роботу системи більш ефективною, позбавленою тіньових платежів та корупції.

Ключовими складовими реформи є:

  • Дерегуляція фармацевтичної галузі з метою зробити ліки більш доступними, а їх вибір - ширшим;
  • Модернізація системи закупівель, виведення цієї функції з Міністерства охорони здоров'я;
  • Реорганізація мережі лікарень, приведення її до відповідності до потреб людей в медичній допомозі;
  • Автономізація медичних закладів, перехід від утримання лікарень до контрактних відносин з ними (втілення принципу "гроші йдуть за пацієнтом");
  • Створення сучасної служби громадського здоров'я;

Реформа у ключових документах

Коаліційна угода
Реформа системи охорони здоров'я:
  • Структурна реорганізація системи медичного обслуговування;
  • Якісна та доступна медицина;
  • Формування системи забезпечення і підтримки якості медичної допомоги;
  • Здійснення раціональної фармацевтичної політики на макро- та мікрорівні;
  • Здоровий спосіб життя та громадське здоров’я.

Дана реформа взаємопов'язана із наступними розділами КУ:

Соціально-гуманітарна реформа:

  • Запровадження здоров'язберігаючих технологій в освіті.
Програма діяльності КМУ
Нова соціальна політика:

Реформа системи охорони здоров’я:

  • Усунення корупційних схем під час проведення тендерних закупівель в системі охорони здоров’я, передача функції державних закупівель від Міністерства охорони здоров’я, зокрема до міжнародних організацій;
  • Трансформація і модернізація мережі лікарень та створення єдиної трирівневої системи (місцеві лікарні - регіональні лікарні - національні референтні центри);
  • Дерегуляція фармацевтичного ринку, суттєве зменшення кількості ліцензій та дозволів.

Більше...

Реформа у ключових документах

МОДЕРНІЗОВАНА СИСТЕМА ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я
здатна відповідати на реальні потреби людей в охороні здоров’я,забезпечувати доступні якісні послуги та фінансовий захист для людей
ЯКІСНІ ЛІКИ ТА ВАКЦИНИ
фізично та фінансово доступні для людей
Створено ефективну, прозору систему державних закупівель ліків та медичних виробів
Зросла доступність ліків та медичних продуктів в результаті дерегуляції ринку
Запроваджено стратегічні довготривалі закупівлі вакцин та основних лікарських засобів
МЕДИЧНІ ПОСЛУГИ
кращої якості, які надаються більш ефективно та у спосіб, орієнтований на пацієнта
Мережа медичних закладів приведена у відповідність до потреб людей в охороні здоров’я
Запроваджено автономію закладів охорони здоров’я
Забезпечено доступ людей до якісних послуг первинної медичної допомоги
СПРАВЕДЛИВА СИСТЕМА ФІНАНСУВАННЯ
яка забезпечить кращий фінансовий захист та зменшить платежі людей «з кишені»
Створено систему «єдиного платника» в розподілі бюджетних коштів
Визначено та запроваджено гарантований обсяг безоплатної медичної допомоги
Втілено оплату медичних послуг за принципом «гроші йдуть за пацієнтом»
НОВА СИСТЕМА ГРОМАДСЬКОГО ЗДОРОВ’Я
яка забезпечує якісні послуги охорони здоров’я на рівні всього населення
Створено та налагоджено ефективну роботу нового Центру громадського здоров’я
Втілено принцип «Здоров’я в усіх стратегіях» (“Health in all policies”)
Розроблено та запроваджено нову систему сприяння здоров’ю
ПЕРЕПРОФІЛЮВАННЯ МОЗ
від операційного управління до розробки політики
Невластиві функції МОЗ визначено та усунено або передано в аутсорсинг
Запроваджено нові функції, для них забезпечено організаційні можливості
Запроваджено нову систему підзвітності та управління інформацією (зокрема eHealth)
  • Виконано
  • У процесі виконання
  • Не виконано
Статус
Номер засідання
Дата засідання
Рішення НРР
Строк виконання
Відповідальні
Результат
11
18.09.2015
Внести законопроекти про автономію лікарень для розгляду у сесійній залі як пріоритетні на найближчий пленарний тиждень
05.10.2015
Верховна Рада України

Внесено до порядку денного 3ї сесії

11
18.09.2015
Звітувати НРР із статусу з передачі закупівлі ліків міжнародним організаціям
31.10.2015
Міністерство охорони здоров’я України

Статус було представлено на засіданні НРР 4.12.2015

9
23.07.2015
Рекомендувати включити пакет законопроектів про автономізацію лікарень до списку пріоритетних, включити розгляд пакету законопроекту до порядку денного Парламенту
01.09.2015
Верховна Рада України

Не актуально. Оновлено рішенням НР від 18.09.15

9
23.07.2015
Розробити єдиний пакет законопроектів про автономізацію лікарень
06.08.2015
Комітет ВРУ з питань охорони здоров’я, МОЗ, Секретаріат НРР

Втратило актуальність. Буде розглядатися в рамках оновлення концепції реформи охорони здоровя.

5
16.04.2015
Представити доопрацьовану концепцію реформи системи охорони здоров’я з урахуванням пропозицій представників фракцій Коаліції та профільного комітету ВРУ
29.05.2015
МОЗ

Направлено лист в КМУ щодо необхідності інформування про статус виконання цього пункту (15.06.2016 № 2016-06/60). Лист від 30.06.16 № 19.2-04-606/2/198-15/16005 МОЗ інформує про схвалення на Колегії 15.07.2016 Концепції побудови нової системи охорони здоровя за участі народних депутатів України.

5
16.04.2015
Делегувати представників фракцій Коаліції до робочої групи з доопрацювання концепції реформи системи охорони здоров’я під керівництвом Міністерства охорони здоров’я
30.04.2015
лідери фракцій Коаліції, МОЗ

відповідно до листа депутатської фракції ББП від 12/01/2016 № 04-01/07-58/5025 деоеговано представників до робочої групи (Богомолець О.В. та Яриніч К.В.)

5
16.04.2015
Провести аналіз завантаженості спеціалізованого діагностичного обладнання у відомчих медичних закладах
29.05.2015
МОЗ

Направлено лист в КМУ щодо необхідності інформування про статус виконання цього пункту (15.06.2016 № 2016-06/60). Лист МОЗ від 30.06.16 про виконання, однак інформація про це свідчить. Підготовлено проект окремого листа в.о.міністра У.Супрун про актуальність завдання.

5
16.04.2015
Відкрити реєстр референтних цін на медичні препарати
30.04.2015
МОЗ

Реєстр є загальнодоступним і знаходиться за адресами: http://www.moz.gov.ua/ua/portal/mtph_register_prices_drugs (Реєстр оптово-відпускних цін на лікарські засоби); http://www.moz.gov.ua/ua/portal/mtph_register_prices_products/ (Реєстр оптово-відпускних цін на вироби медичного призначення).

3
04.03.2015
Включення в План законодавчого забезпечення реформ законопроектів щодо скасування реєстрації ліків, які вже пройшли реєстрацію в одній з визначених країн (наприклад, “Велика сімка”, США, Євросоюз) та щодо передачі державних закупівель міжнародним організаціям (законопроекти 2150 та 2151).
01.04.2015
Верховна Рада України (Гройсман)

Закони прийнято у Верховній Раді України та подано на підпис Главі держави.

Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Реформа системи охорони здоров'я.
-
3.7
Метою державної політики у цій сфері є кардинальне, системне реформування, спрямоване на створення системи, орієнтованої на пацієнта, здатної забезпечити медичне обслуговування для всіх громадян України на рівні розвинутих європейських держав. Орієнтиром у проведенні реформи є програма Європейського Союзу "Європейська стратегія здоров'я - 2020" Головними напрямами реформ мають стати.
-
3.7
Підвищення особистої відповідальності громадян за власне здоров'я.
-
3.7
Забезпечення для них вільного вибору постачальників медичних послуг належної якості.
-
3.7
Надання для цього адресної допомоги найбільш соціально незахищеним верствам населення.
-
3.7
Створення бізнес-дружньої обстановки на ринку охорони здоров'я.
-
3.7
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Структурна реорганізація системи медичного обслуговування.
-
A.XVI.1
Створення Центру реформ в системі охорони здоров’я, максимальне залучення до його функціонування представників громадянського суспільства.
-
A.XVI.1.1
Стимулювання розвитку первинної медико-санітарної допомоги лікарі повинні мати відповідний рівень професійних знань та досвід, отримати прозорі механізми фінансової мотивації.
-
A.XVI.1.2
Забезпечення реалізації принципу вільного вибору лікаря пацієнтом, рівних прав для медичних закладів усіх форм власності, розвитку лікарського самоврядування.
-
A.XVI.1.3
Реорганізація структури Міністерства охорони здоров'я відповідно до європейських норм та принципів, позбавлення його невластивих функцій (закупівель, утримання медичних та освітніх закладів тощо).
-
A.XVI.1.4
Забезпечення державного замовлення на підготовку фахівців медичної галузі.
-
A.XVI.1.5
Якісні та доступні медичні послуги.
-
A.XVI.2
Проведення інвентаризації та паспортизації медичних закладів, створення реєстрів медичних працівників, медичних закладів, медичних препаратів з референтними цінами, медичного обладнання з референтними цінами, медичних протоколів. Запровадження ліцензування медичної діяльності.
-
A.XVI.2.1
Створення єдиного простору медичних закладів всіх форм власності та підпорядкування. Розвиток телемедицини та охоплення широкосмуговим Інтернетом усіх медичних закладів. Запровадження єдиного інформаційного простору для збирання, оброблення та прогнозування клінічних і фінансових даних, створення єдиного реєстру пацієнтів та їхніх медичних даних.
-
A.XVI.2.2
Запровадження для обов’язкового використання клінічних протоколів з переліком медичних послуг та розмежуванням рівнів надання медичної допомоги. Запровадження формул розрахунку вартості медичних послуг.
-
A.XVI.2.3
Здійснення переходу на фінансування на основі подушного фінансового нормативу надання медичних послуг та закінченого випадку лікування на основі системи діагностичних груп (diagnosis-related group – DRG), а також заздалегідь встановлених тарифів у межах запланованих обсягів. Розроблення національного класифікатора DRG.
-
A.XVI.2.4
Запровадження надання інтегрованої медичної допомоги, сприяння добровільній інтеграції закладів у лікарсько-госпітальні об’єднання з можливістю подальшої спеціалізації лікарень – учасниць корпорації (медико-соціальні заклади, хоспіси тощо).
-
A.XVI.2.5
Утвердження самоврядування та автономності медичних закладів шляхом надання статусу неприбуткових організацій закладам охорони здоров’я за рішенням відповідних органів місцевого самоврядування, затвердження нових статутів, укладення договорів на медичне обслуговування.
-
A.XVI.2.6
Створення умов для вільного доступу постачальників усіх форм власності на ринок гарантованих державою медичних послуг. Запровадження спільних рамкових вимог та умов до постачальників усіх форм власностіI. Створення умов для закупівлі місцевими органами влади послуг у постачальників всіх форм власності.
-
A.XVI.2.7
Поетапне запровадження загальнообов’язкового державного соціального медичного страхування (єдиний канал постачання медичних послуг) та розвиток добровільного страхування.
-
A.XVI.2.8
Затвердження Військової медичної доктрини.
-
A.XVI.2.9
Формування системи забезпечення і підтримки якості медичної допомоги.
-
A.XVI.3
Забезпечення розроблення, затвердження відповідно до міжнародних вимог та запровадження стандартів медичної допомоги (клінічних протоколів) на основі науково-обґрунтованої медичної практики (доказової медицини), забезпечення їх систематичного перегляду.
-
A.XVI.3.1
Запровадження системи контролю якості надання медичної допомоги для закладів охорони здоров'я. Залучення громадських організацій (об’єднань споживачів, пацієнтів, професійних (фахових) медичних організацій, медичних працівників) до оцінки якості надання медичної допомоги. Утворення Асоціації для контролю за впровадженням та дотриманням клінічних протоколів та захисту прав пацієнтів.
-
A.XVI.3.2
Здійснення раціональної фармацевтичної політики на макро- та мікрорівні.
-
A.XVI.4
Внесення змін до законодавства з метою забезпечення фізичної та економічної доступності основних лікарських засобів.
-
A.XVI.4.1
Внесення змін до Національного переліку основних життєво важливих лікарських засобів та виробів медичного призначення з включенням до його складу доведено ефективних та безпечних препаратів. Національний перелік використовувати як базовий у рамках програми державних гарантій забезпечення населення медичною допомогою, при розробленні стандартів, протоколів лікування, клінічних керівництв. На основі Національного переліку розробити та запровадити формулярну систему медикаментозного забезпечення як організаційний та економічний інструмент постачання і використання ефективних лікарських засобів.
-
A.XVI.4.2
Забезпечення професійної підготовки керівників органів та закладів охорони здоров'я у сфері менеджменту відповідно до сучасних вимог.
-
A.XVI.4.3
Заборона реклами лікарських засобів.
-
A.XVI.4.4
Здоровий спосіб життя та громадське здоров’я.
-
A.XVI.5
Забезпечення пріоритетності оздоровлення, фізичної культури. Популяризація здорового способу життя, культури здоров’я, ранньої діагностики хвороб. Заборона реклами тютюнових виробів та алкогольних напоїв.
-
A.XVI.5.1
Використання інструменту соціальної реклами в засобах масової інформації для популяризації здорового способу життя.
-
A.XVI.5.2
Створення належної інфраструктури для занять фізкультурою і спортом шляхом податкового стимулювання бізнесу та розвитку механізмів державно приватного партнерства.
-
A.XVI.5.3
Стимулювання розвитку екобезпечних технологій та посилення просвітницької діяльності серед населення щодо вимог екологічних норм і стандартів.
-
A.XVI.5.4
Розроблення та впровадження системи громадського здоров’я «Україна 80+» з метою збільшення тривалості життя громадян України.
-
A.XVI.5.5
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Реформа системи охорони здоров’я.
-
8
Усунення корупційних схем під час проведення тендерних закупівель в системі охорони здоров’я, передача функції державних закупівель від Міністерства охорони здоров’я, зокрема до міжнародних організацій шляхом.
31.12.2016
8
Закупівлі вакцин та інших груп спеціальних медичних препаратів через міжнародні організації системи ООН та інші міжнародні організації та фонди.
-
8
Укладення прямих довгострокових договорів з виробниками лікарський засобів.
-
8
Трансформація і модернізація мережі лікарень та створення єдиної трирівневої системи (місцеві лікарні - регіональні лікарні - національні референтні центри) шляхом.
31.12.2017
8
Розроблення та сприяння прийняттю Закону України "Про заклади охорони здоров’я та медичне обслуговування".
-
8
Застосування Закону України "Про державно-приватне партнерство" у сфері охорони здоров’я.
-
8
Дерегуляція фармацевтичного ринку, суттєве зменшення кількості ліцензій та дозволів шляхом.
31.12.2016
8
Визнання реєстрації лікарських засобів та виробів медичного призначення, що виготовлені в ЄС, США, Канаді, Австралії, Японії, з подальшим застосуванням принципу взаємності.
-
8
Розроблення та сприяння прийняттю Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про лікарські засоби".
-
8
Розроблення та сприяння прийняттю Закону України "Про медичне страхування".
-
8
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Охорона здоров’я. Реформа у царині охорони здоров’я матиме на меті відкрити цей сектор для приватного фінансування і поступово здійснити перехід до системи медичного страхування. Для цього, до кінця березня 2015, ми надішлемо до Верховної Ради законопроект, яким.
31.03.2015
II.C.24.c.
Буде змінено базис державного фінансування вторинної медичної допомоги за рахунок переходу від фінансування кількості лікарняних ліжок до фінансування на основі наданих послуг, а у царині первинної медичної допомоги – від «інфраструктурного» фінансування до фінансування «на душу населення».
-
II.C.24.c.i.
Дозволить медичним закладам легально генерувати власний дохід.
-
II.C.24.c.ii.
Змінить правила державних закупівель, дозволивши закуповувати ліки та медичні товари через процедуру прямих багаторічних закупівельних процедур із залученням організацій ООН.
-
II.C.24.c.iii.
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Зміцненні спроможності управління охороною здоров’я, зокрема у сфері громадського здоров’я.
-
ІІІ.7.18
Підготовці до впровадження в Україні acquis ЄС у сфері охорони здоров’я, зокрема тих, що передбачені у відповідних додатках до Угоди про асоціацію, включаючи ті, що стосуються тютюну, тканин та клітин крові, інфекційних захворювань.
-
ІІІ.7.18
Запобіганні неінфекційним хворобам шляхом медичної освіти та пропагування здорового способу життя і шляхом заходів, прив'язаних до основних визначальних факторів охорони здоров'я та проблем, таких як здоров’я матері та дитини, психічне здоров’я, алко-, нарко- та тютюнозалежність, а також посилення залучення громадянського суспільства.
-
ІІІ.7.18
Профілактиці та контролі за інфекційними захворюваннями, зокрема ВІЛ/СНІДом, туберкульозом, інфекціями, що передаються статевим шляхом та гепатитами С і В, у тому числі шляхом співробітництва з Європейським Центром профілактики та Контролю захворювань.
-
ІІІ.7.18
Поступовому розвитку політики і регуляторного діалогу щодо медичних препаратів.
-
ІІІ.7.18
Обміні кращими доказовими практиками щодо подолання факторів ризику, таких як вживання тютюну та пасивного паління через впровадження Рамкової Конвенції з контролю над обігом тютюнових виробів.
-
ІІІ.7.18
Розбудова спроможності у подоланні транскордонних загроз здоров'ю шляхом імплементації Міжнародних медико-санітарних правил, включно з підготовкою планування з питань готовності та реагування, а також відповідних навчань.
-
ІІІ.7.18
Участі в мережах і робочих групах у галузі охорони здоров’я ЄС, таких як аналітична робоча група ВІЛ/СНІД та Форум громадянського суспільства ВІЛ/СНІД.
-
ІІІ.7.18
Представлення інновацій у галузі громадської охорони здоров’я та сприяння електронній охороні здоров’я.
-
ІІІ.7.18

Олександр Квіташвілі

Ігор Перегінець

Заступник міністра охорони здоров'я

Павло Ковтонюк

Склад цільової команди реформ