Реформа державних закупівель

Реформа державних закупівель

Кубів Степан

Кристина Гуцалова
e-mail: dzreforms.in.ua

Короткий опис реформи

Основні напрями реформи:

Електронізація закупівель (прозорість, вища якість даних, географічна рівність)

Спрощення участі для бізнесу (зменшення кількості довідок, посткваліфікація, інтеграція з реєстрами)

Зовнішній моніторинг (створення і розвиток BI, популяризація інструментів бізнес-аналітики серед НДО)

Інституційна реформа (розвиток оскарження, зменшення впливу контролюючих органів)

Професійна освіта (запровадження та розвиток професії закупівельника у вищій освіті)


Етапи реформи:

  1. Розробка загальної концепції реформи із залученням всіх стейкхолдерів (реалізовано)

  2. Впровадження пілотного проекту на допорогових торгах (реалізовано):

    1. Розробка технічного завдання

    2. Залучення електронних майданчиків

    3. Розробка мінімального життєздатного продукту

    4. Впровадження на пілотних замовниках

    5. Впровадження зручних засобів звітності та аналізу

    6. Доопрацювання, корегування, виправлення

  3. Масштабування електронної системи на всі торги в добровільному порядку (втілюється)

    1. Рекомендаційний перехід на електронні закупівлі за простими групами товарів

    2. Підготовка інфраструктури всіх державних закупівельників

    3. Навчання закупівельників

  4. Обов'язковий перехід на електронну систему по всіх державних закупівлях – протягом 2016 року

    1. Внесення змін до чинного законодавства

    2. Доопрацювання засобів комунікації та захисту інформації

    3. Підготовка відповідної державної інфраструктури

    4. Створення навчальних курсів та запровадження професійної освіти

  5. Приведення законодавства та процедур у відповідність до директив ЄС згідно з 2-м етапом та дорожньою картою – до 30.06.17

Презентація електронної системи закупівель: pdf

Реформа у ключових документах

Коаліційна угода
Децентралізація та реформа публічної адміністрації:
Реформа публічного адміністрування:
  • Реформа державних закупівель.

Дана реформа взаємопов'язана із наступними розділами КУ:

  • Соціально-гуманітарна реформа:
    • Гарантування соціального захисту:
      • Посилення контролю за витратами фондів з боку держави та представників громадянського суспільства через відкрите формування Наглядових рад цих структур, а також шляхом внесення змін до Закону України “Про здійснення державних закупівель” та законів України про соціальне страхування з метою обов’язкового використання процедур, визначених законодавством про державні закупівлі, при придбанні товарів, робіт чи послуг за рахунок коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, застосування до цих закупівель порядку контролю ефективності витрачання коштів, встановленого у сфері державних закупівель.
    
  • Реформа системи охорони здоров'я:
    • Структурна реорганізація системи медичного обслуговування:
      • Реорганізувати структуру Міністерства охорони здоров'я відповідно до європейських норм та принципів. Позбавити відомство невластивих йому функцій (закупівлі, утримання медичних та освітніх закладів тощо).
    • Здійснення раціональної фармацевтичної політики на макро- та мікрорівні:
      • Реформувати систему державних закупівель лікарських засобів, відповідно до європейських норм та принципів, що включає електронізацію закупівель, прямі закупівлі вакцин та лікарських засобів безпосередньо у виробника та інші методи. Визначити 2015 рік транзитним роком для здійснення реформи закупівель вакцин та лікарських засобів за кошти державного бюджету України та провести закупівлі ліків та вакцин через міжнародні агенції: ВООЗ та ЮНІСЕФ із залученням фахівців USAID.
Програма діяльності КМУ
Нова економічна політика:
  • Завершення реформи державних закупівель, розроблення та сприяння прийняттю закону України про електронні державні закупівлі та впровадження електронних державних закупівель.

Дана політика взаємопов'язана із наступними розділами Програми КМУ:

Нова соціальна політика:
Реформа система охорони здоров'я:
  • Усунення корупційних схем під час проведення тендерних закупівель в системі охорони здоров’я, передача функції державних закупівель від Міністерства охорони здоров’я, зокрема до міжнародних організацій.

Більше...

Реформа у ключових документах

Найкраща у Європі система державних / публічних закупівель, яка забезпечить ефективне витрачання державних коштівПРОЗОРІСТЬ ЗАКУПІВЕЛЬ
через запровадження електронних торгів та моніторингу
Поетапний перехідна електронні торги
Законодавче забезпечення електронних торгів та Імплементація необхідних міжнародних стандартів
Створення ВІ-модулю (статистика та аналітика)
Створення системи зовнішнього моніторингу та оцінки ризиків
КОНКУРЕНТНІСТЬ ТОРПВ
через повернення довіри бізнесу та просування нової системи закупівель
Запровадження ефективної системи оскаржень
Збір та оприлюднення бізнес-аналітики
Проактивне залучення постачальників на торги
Спрощення доступу бізнесу до участі в державних закупівлях
ПРОФЕСІЙНІСТЬ ЗАКУПІВЕЛЬНИКІВ
через запровадження системи навчання та роз'яснень
Запровадження e-learning & е-testing з подальшою добровільною сертифікацією закупівельників
Створення проактивної системи роз'яснень
Створення типових специфікацій
ПРИЄДНАННЯ ДО УГОДИ СОТ ПРО ДЕРЖАВНІ ЗАКУПІВЛІ
та розвиток експортних можливостей
-
  • Виконано
  • У процесі виконання
  • Не виконано
Статус
Номер засідання
Дата засідання
Рішення НРР
Строк виконання
Відповідальні
Результат
9
23.07.2015
Розглянути законопроект про державні закупівлі 2087а у другому читанні
01.09.2015
Верховна Рада України, лідери фракцій коаліції

6
15.05.2015
Розробити пропозиції та визначити необхідні умови для скорочення терміну впровадження реформи державних закупівель.
12.06.2015
Міністерство економічного розвитку та торгівлі

6
15.05.2015
Розробити та подати на розгляд ВРУ законопроект щодо приєднання міністерств та інших ЦОВВ до пілотного проекту з надпорогових електронних закупівель для вартості закупівель, що узгоджується із вимогами ЄС.
05.06.2015
Міністерство економічного розвитку та торгівлі, Міністерство юстиції України, фракції коаліції ВРУ

Втратило актуальність, оскільки прийнято закон Про публічні закупівлі (3559), який законодавчо встановлює поняття електронних державних закупівель

6
15.05.2015
Розробити пропозиції та план впровадження системи електронного оскарження при здійсненні електронних закупівель
10.07.2015
Міністерство економічного розвитку та торгівлі, Антимонопольний Комітет

6
15.05.2015
Подати на розгляд Президенту України законопроекти про зниження бар’єрів у державних закупівлях та про електронні закупівлі
Міністерство економічного розвитку та торгівлі

Один закон прийнято, другий подаватиметься до ВРУ через Кабмін. Законопроект про електронні закупівлі схвалено Кабміном.

3
04.03.2015
Запровадження електронних допорогових закупівель в усіх міністерствах.
04.04.2015
Кабінет Міністрів України

Електронні закупівлі здійснюють: МВС, Мінсоцполітики, Мінкульт, МЗС, Міносвіти, НБУ, МОЗ, Конституційний Суд, Мінмолодьспорт, Мінагрополітики, Міноборони, Мінінфраструктури, Мінекології, Мінекономрозвитку, Мінюст, Міненерговугілля, КМДА, КМУ (секретаріат), ДУС, Львівська міська рада, Київська міська рада, ВРУ, Мінінформполітики, МФ, Мінрегіонрозвитку

Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Реформа державних закупівель.
-
A.VII.2.7
Законодавче визначення особливостей процедур державних закупівель у сферах, де вони проводяться за процедурою одного учасника, у тому числі передбачення заходів, спрямованих на недопущення здійснення закупівель за цінами вищими, ніж середньоринкові. Створення реєстру основних постачальників та постійне здійснення моніторингу ринкових цін з метою оперативного контролю за цінами, що пропонуються до закупівлі.
-
A.VII.2.7.1
Запровадження системи електронних державних закупівель відповідно до зобов’язань України, визначених Угодою про асоціацію з ЄС.
-
A.VII.2.7.2
Законодавче закріплення вимоги до всіх компаній, які хочуть взяти участь у державних закупівлях, щодо встановлення та оголошення кінцевих власників (фізичних осіб), частка володіння яких перевищує 10 %. У разі недотримання цієї вимоги шляхом неподання відповідних даних участь таких учасників у тендерах забороняється.
-
A.VII.2.7.3
Істотне скорочення кількості винятків із загальних правил та розміщення моніторингової бази на етапах пропозицій і результатів виконання робіт у публічному доступI.
-
A.VII.2.7.4
Забезпечення обов’язкового оприлюднення на порталі уповноваженого органу всіх документів, пов’язаних з проведенням тендеру та визначенням переможця, в обсязі необхідної достатності.
-
A.VII.2.7.5
Істотне спрощення процедур для учасників тендерів.
-
A.VII.2.7.6
Створення та функціонування електронного реєстру порушників у сфері державних закупівель.
-
A.VII.2.7.7
Створення чітких регламентів оскарження результатів торгів до Антимонопольного комітету України. Введення особистої відповідальності посадових осіб за діяльність чи бездіяльність, що перешкоджає прозорості та ефективності державних закупівель. Розкриття інформації про оскарження в електронному вигляді у спосіб, що найбільше сприяє прозорості процедури.
-
A.VII.2.7.8
Посилення контролю за витратами фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування з боку держави та представників громадянського суспільства через відкрите формування наглядових рад цих фондів, а також шляхом внесення змін до Закону України “Про здійснення державних закупівель” та законів України про соціальне страхування з метою обов’язкового використання процедур, визначених законодавством про державні закупівлі, підчас придбання товарів, робіт чи послуг за рахунок коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування, застосування до таких закупівель контролю ефективності витрачання коштів у порядку, встановленому у сфері державних закупівель.
31.12.2015
A.XV.1.2.5
Реформування системи державних закупівель лікарських засобів відповідно до європейських норм та принципів, що передбачає електронізацію закупівель, прямі закупівлі вакцин та лікарських засобів безпосередньо у виробника та інші методи. Визначити 2015 рік транзитним роком для здійснення реформи закупівель вакцин та лікарських засобів за кошти державного бюджету та провести закупівлі ліків та вакцин через Всесвітню організацію охорони здоров'я (ВООЗ) та Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) із залученням фахівців Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
-
A.XVI.4.5
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Зниження частки витрат державного сектору в структурі валового внутрішнього продукту на 10 відсотків.
31.12.2016
4
Розроблення та сприяння прийняттю закону про Державний бюджет України, що враховує відповідні зміни видаткової частини.
-
4
Розроблення та сприяння прийняттю змін до Бюджетного кодексу України.
-
4
Завершення реформи державних закупівель, розроблення та сприяння прийняттю закону України про електронні державні закупівлі.
01.01.2016
4
Впровадження електронних державних закупівель.
31.12.2016
4
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Зобов’язання по реформі
Строк виконання
Посилання
Підвищити прозорість та конкурентоспроможність в галузі державних закупівель. Привести перелік виключень із сфери державних закупівель у відповідність до директив ЄС щодо державних закупівель. Забезпечити проведення закупівель на конкурсній основі та гарантувати доступ до інформації щодо державних закупівель, зокрема для державних підприємств.
-
ІІІ.1
Посилити та зміцнити співробітництво, в тому числі через технічну допомогу, спрямовану на вжиття належних заходів, зокрема для забезпечення достатньої адміністративної спроможності центрального органу виконавчої влади, відповідального за економічну політику, з виконання своїх завдань, що стосуються державних закупівель.
-
ІІІ.5.6
Забезпечити достатню адміністративну спроможність незалежного наглядового органу (Антимонопольний комітет) для впровадження ефективних заходів відповідно до Директив 89/665 та 92/13.
-
ІІІ.5.6
Розпочати роботу з підготовки всеохоплюючої дорожньої карти щодо державних закупівель, визначеної статтею 152 Угоди про асоціацію, використовуючи існуючої домовленості для технічної допомоги, включаючи, де це необхідно, шляхом зустрічей на експертному рівні.
-
ІІІ.5.6
Працювати у напрямку подальшої гармонізації законодавства України у сфері державних закупівель до найновішого законодавства ЄС на основі стратегії щодо державних закупівель.
-
ІІІ.5.6
Популяризації сталого розвитку та «озеленення» економіки, серед іншого, шляхом імплементації заходів, що стосуються управління відходами, «зелених» державних закупівель та шляхом впровадження принципів і рішень ефективного використання ресурсів.
-
ІІІ.7.5

Кубів Степан

міністр економічного розвитку України

Стародубцев Олександр

Керівник департаменту державних закупівель Міністерства економічного розвитку та торгівлі

Склад цільової команди реформ

Член ЦКРДудник Ліліязаступник директора департаменту регулювання державних закупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі України
Член ЦКРАбесадзе Наталіяпредставник громадської організації “Прозорі закупівлі” (за згодою)
Член ЦКРГорностай Маріякоординатор упровадження реформ Координаційного центру з упровадження економічних реформ при Президентові України (за згодою)
Член ЦКРЄфремова НаталіяГоловний економіст-фінансист відділу з фінансових питань регуляторної політики, підприємництва і процедур державних закупівель Управління фінансів дорожньо-транспортного комплексу та майнових відносин Департаменту фінансів виробничої сфери
Член ЦКРКожемяченко Аннапомічник народного депутата України (за згодою)
Член ЦКРКостенко Євгензаступник директора Департаменту з питань оскаржень рішень у сфері державних закупівель -начальник відділу розгляду скарг Антимонопольного комітету України (за згодою)
Член ЦКРКучеренко Андрійкоординатор розробки IT системи проекту Prozorro (за згодою)
Член ЦКРЛісовська Тетянаначальник відділу нормативно-методологічного забезпечення державних закупівель департаменту державних закупівель та державного замовлення
Член ЦКРМарганія Давидміжнародний експерт Європейського банку реконструкції та розвитку (за згодою)
Член ЦКРМарусов Андрійголова правління громадської організації “Трансперенсі Інтернешнл Україна” (за згодою)
Член ЦКРРоманович Дмитропроектний менеджер громадської організації «Центр сприяння реформам», радник міністра економічного розвитку і торгівлі України (за згодою)
Член ЦКРТрепова Маринапредставник Громадської Платформи “Нова Країна” (за згодою)
Член ЦКРУрджумелашвілі Татоміжнародний експерт Європейського банку реконструкції та розвитку (за згодою)
Член ЦКРШатковський Олександрстарший експерт проекту ЄЄ “Підтримка гармонізації системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС” (за згодою)
Член ЦКРШимко Наталіяначальник відділу аналізу державних закупівель та державного замовлення департаменту державних закупівель та державного замовлення
Член ЦКРЩербан Оленапредставник громадської організації «Центр протидії корупції» (за згодою)
Член ЦКРЯременко Сергійпомічник народного депутата України (за згодою)