В Рівному пройшло обговорення медичної реформи

В Рівному пройшло обговорення медичної реформи: госпітальні округи, первинна допомога. Учасники - лікарі, керівники ОТГ, районів, депутати обласної ради, громадські активісти.

Дуже багато питань про Службу здоров'я. Є й прихильники такої централізації коштів. Правда, без ентузіазму. Просто вірять у те, що МОЗ не може помилятись, адже очільник його - американка. На питання - що таке буде робити цей монополіст, чого не зможуть органи місцевого самоврядування, особливо щодо первинки - відповіді немає. Це питання я задавав Роману Ілику на форумі у Тернополі. Теж відповіді не було. Точніше - був рефрен - наша команда як ніхто інший наблизилась до реформи. Якої?

Побачимо, що проголосує парламент. Все-таки понад 700 поправок. Що залишиться - це і буде реформою. Я розумію Романа Івановича - його тема - організація відшкодування за ліки. І тут його фаховість важко заперечити. Розуміє ринок, винахідливість фармацевтичного бізнесу - сам звідти. А от ідеологія фінансового забезпечення медичних послуг - не його парафія.

Але ж Павло Ковтонюк не приїхав, а просто проігнорувати захід, на якому взяв участь прем'єр, керівництво МОЗу не ризикнуло - це ж не якийсь там профільний комітет Верховної Ради. Але й підставлятись під незручні питання залу, де сиділи люди, яким реалізовувати медичну реформу, ні в.о., ні Павлу Анатолійовичу не з руки - повно ЗМІ. Не дай Бог напередодні вирішального голосування в парламенті громадськість помітить, що у бочці меду, який рекламують, як медичну реформу, замішана солідна кутя дьогтю. Тому перевірена тактика - всі хто проти законопроекту 6327 - вороги медичної реформи.

З трьох округів, у Сарненському створена госпітальна рада. І хоч міська рада Вараша (колишній Кузнецовськ) ще не делегувала туди своїх представників, але вже жорсткого протистояння немає - керівництво атомного містечка зрозуміло, що окремого округу не буде, хіба що прийдеться обслуговувати жителів Білорусі. Однак ще вимагають окремого підходу до закладів, які обслуговували атомників. Чекаю від них опису специфіки організації медичного простору саме на територіях, де є атомні станції - можливо дійсно потрібно коригувати розрахунки нормативу бюджетної забезпеченості, чи розробляти окрему програму. Також хочуть зберегти свої привілеї силовики. Хоча вже досвід передачі мережі лікарень залізниці показує, що особливостей лікування немає. А обов'язковість профілактичного огляду повинна стати практикою для всіх категорій мешканців, а не тільки для представників окремих професій.

Прикметно, що вже мало хто сумнівається в доцільності організації госпітальних округів, людей хвилює планування реорганізації мережі. Відповіді про те, які вимоги до різних типів лікарень, навантаження на персонал та обладнання, норми перебування в стаціонарі тощо - від МОЗу немає. А людям потрібно виробляти плани, рахувати навантаження, переміщати персонал. Просять відновити 33-й наказ. Адже без орієнтації на типові штати ОМС не може організовувати структури. Особливо актуально це для первинної ланки.

Одне з питання - 370 грн на душу для первинної ланки - на яку ставку для лікаря це розраховано? І при якій навантаженості на лікаря МОЗ рахував цей показник? І скільки має бути молодшого медичного персоналу при цьому? Які норми ліків? Питання повисли в повітрі. Хоча хтось із присутніх зауважив - але ж наказ про типові вимоги для ЛІЛ, лікарні планового лікування, реабілітації, не відмінений. Так давайте ним користуватись, виробляючи план реорганізації мережі. Поки МОЗ нарешті не видасть нормативні документи.

Народний депутат Олександр Дехтярчук зауважив, що два законопроекти, представлені в парламент, важко назвати цілісною реформою. Це тільки фрагмент, який стосується фінансування. І то дуже спірний. Особливо щодо первинки. Немає системи контролю якості медичних послуг. Навіть підходи не викреслені. І взагалі - спірні рішення політично ризиковані. Потрібні компроміси. Але чи готовий до цього МОЗ. Поки-що так виглядає, що ні.

Ще одна думка від медиків - потрібно зустрічатись і обговорювати наболілі питання. Реформування галузі йде, відслідковує формування нового адмінтерустрою. І якщо МОЗ не захоче бути площадкою для таких спілкувань - знайдуться інші.

Юрій Ганущак, експерт Проектного офісу секторальної децентралізації