Нацрада реформ підтримала Нову українську школу та розвиток інклюзивної освіти

Чергове засідання Національної Ради Реформ було присвячене темі освіти, безпеки та благополуччя дітей. Міністр освіти і науки Лілія Гриневич поінформувала про основні засади концепції Нової української школи, Голова Благодійного Фонду Порошенка Марина Порошенко розповіла про впровадження інклюзивної освіти, а Уповноважений Президента України з прав дитини Микола Кулеба доповів про необхідність реформи системи інституційного догляду і виховання дітей.

Відкриваючи засідання, Президент України Петро Порошенко наголосив на тому, що питання освіти – перший пріоритет для реформування держави. Україна успадкувала від радянського періоду розгалужену мережу загальноосвітніх закладів, яка потребує оновлення, аби відповідати сучасним нормам.

Учасники засідання зійшлися на тому, що в суспільстві накопичився значний попит на реформування саме середньої освіти. Окремої уваги потребує забезпечення рівного доступу до навчання усім, незалежно від соціального статусу, статі, стартових можливостей та індивідуальних особливостей.  

Президент України, Голова Національної Ради Реформ наголосив: «Ми маємо відійти від викладання теоретичного обсягу знань до викладання вміння вчитись».  

«Українська освіта, як 50 чи 70 років тому, досі орієнтована на накопичення знань. І це в той час, як цивілізований світ орієнтується на вміння застосовувати знання на практиці. Вміння швидко вчитися. Вміння співпрацювати в команді. Вміння вирішувати проблеми, а не чекати готових інструкцій. Ми живемо в 21-му столітті. Країна змінилася, суспільство змінилося, потреби економіки докорінно змінилися, а  шкільні підходи і ставлення держави до школи залишилося глибоко в минулому столітті. Ми маємо шанс переламати цю негативну тенденцію» –зазначила Лілія Гриневич, Міністр освіти і науки України.

Міністр наголосила на необхідності запуску реформи шляхом ухвалення ключового для реформи - Закону «Про освіту». «Левова частка нововведень, без яких неможливе створення і запровадження Нової української школи, залежать від прийняття базового закону “Про освіту”, що вже пройшов перше читання у Верховній раді. І сподіваємося, що ви рекомендуєте Верховній Раді України до кінця 6-ї сесії VIII скликання розглянути і ухвалити новий Закон «Про освіту» .

На думку Президента, школа має навчитись враховувати індивідуальні особливості кожної дитини. Очевидно, що сьогодні це не так. Питання інклюзивної освіти потребує виділення в окрему реформу.

За словами Марини Порошенко: «Рівень свідомості нації та ступінь розвитку суспільства, в якому ми живемо, визначається рівнем підтримки, гуманізму і толерантності у ставленні до «не таких, як ти сам». Наразі від реформи інклюзивної освіти залежить доля понад 702 000 дітей України. І ми маємо розуміти, що «діти, які сьогодні складають 20% нашого населення, завтра стануть 100% нашого майбутнього». І про це важливо пам’ятати, здійснюючи реформу освіти, яка є фундаментом прогресивної нації».

Майже 87% (56 528) дітей з особливими потребами сьогодні ізольовані від повноцінного навчання у закладах – від дошкільних до вищих навчальних закладів.

Марина Порошенко представила програму «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», яка покликана допомагати і розвивати дітей. Адже цивілізовані країни світу давно усвідомили: суспільство втрачає, якщо певна частина людської спільноти не залучена до активного і продуктивного життя. Саме тому вони стрімко розвивають інклюзивну освіту, яка дозволяє дітям самореалізуватися і в майбутньому отримати професію.

Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації

Пілотний проект впровадження інклюзивного середовища вже стартував у 19 школах Запорізької області. Успішні результати проекту спонукали у 2017 році залучити до ініціативи Дніпропетровську, Житомирську та Хмельницьку області.

«Альберт Ейнштейн, Франклін Рузвельт, Стів Джобс, Стівен Хокінг, Нік Вуйчіч – всі ці люди, незважаючи на свою «особливість», досягли надзвичайних успіхів. Українці теж мають свій перелік імен. Ми пишаємося нашими чемпіонами Паралімпійської збірної, першою чемпіонкою світу з карате серед жінок на візках у категорії ката – Уляною Пчьолкіною. А також художницею із Сум Дариною Безкостою», - підкреслила Марина Порошенко, Голова Благодійного Фонду Порошенка.

Україна отримала в спадщину радянську систему інтернатних закладів, яка часто нагадує фільми жахів. В межах реформи децентралізації та передачі повноважень і ресурсів на місцевий рівень є реальний шанс змінити систему інституційного нагляду за дітьми та зробити крок у бік скасування колективного виховання дітей, які позбавлені батьківської уваги.

Згідно зі статистикою, Україна має одну з найбільших у Європі кількість дітей, які знаходяться у різних інституційних закладах – 1,5% всього дитячого населення країни.

«106 000 дітей ізольовані і страждають в закритих інтернатах закладах, залишених Україні у спадок від радянської системи виховання. 90% випускників інтернатів не готові до самостійного життя, не спроможні інтегруватися в громаду і потребують постійної допомоги держави», - повідомив Микола Кулеба, Уповноважений  Президента України з прав дитини – «Вітчизняний досвід та досвід багатьох країн Європи і країн пострадянського простору підтверджує факт, що перебування дитини у сімейному оточенні має позитивний вплив на формування її особистості, почуття власної гідності, збереження  здоров'я та гармонійний розвиток» - підсумував Микола Кулеба.                                

За результатами засідання Національної Ради Реформ було ухвалено низку рішень. Зокрема, підтримано концепцію Нової української школи, рекомендовано Парламенту прискорити розгляд у другому читанні Закону «Про освіту»,  а також про інклюзивну освіту. Президент наголосив, що у в обох випадках - інклюзивної освіти та інтернатної освіти – необхідно слідувати принципу «гроші йдуть за дитиною».

Найближчим часом Урядом спільно з Уповноваженим Президента України з прав дитини будуть розроблені чіткі кроки щодо реформування системи інтернатів.