Хто контролюватиме рішення місцевого самоврядування?

На засіданні уряду вкотре відклали прийняття законопроекту про порядок контролю за законністю актів органами місцевого самоврядування. Прем'єр запропонував узгодити законопроект із Асоціацією Міст України.

Останній лист від АМУ на законопроект - не погодити. Підписаний нинішнім керівником виконавчої дирекції Олександром Слобожаном. Листом пропонується доручити проведення контролю... Прокуратурі. Очевидно, що це - затягування часу. В АМУ прекрасно знають, що функції загального контролю у прокуратури відібрані. І їхня пропозиція суперечить Конституції. Тобто АМУ по-суті пропонує, щоб ОМС взагалі були поза контролем з боку держави. І це не тільки суперечить Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, але й Європейській Хартії місцевого самоврядування. Така позиція АМУ ставить під загрозу подальшу інтеграцію України в європейське співтовариство.

Можна зрозуміти Асоціацію - після того, як буда здійснена фіскальна децентралізація і в міста пішли великі гроші, їм нічого більше не потрібно. Не потрібна реформа адміністративно-територіального устрою. Підтвердження - АМУ була категорично проти законопроекту про порядок приєднання до ОТГ. І тільки під тиском самих громад дали нейтральний висновок - законопроект 4772 потребує доопрацювання. Як наслідок - просування реформи загальмувалось на рік. Весь 2016 рік формування ОТГ йшло хаотично. Виникло багато неспроможних громад, а Перспективні плани були серйозно зіпсовані. Тільки зараз, після прийняття законопроекту є сподівання на відновлення адекватних методиці Перспективних планів.

АМУ категорично проти змін до формули вирівнювання місцевих бюджетів. Хоча насправді нинішня формула приводить до серйозних диспропорцій - різниця між найбільш багатими та бідними громадами є понад три рази. І це загрожує соціальною стабільністю.

Але повернемось до законопроекту про порядок контролю. Насправді він дуже потрібний для молодих ОТГ. Хоча б тому, що регламентує суб'єкт та порядок контролю за законністю актів. Тепер, коли нові громади стикаються з потребою прийняття низки нестандартних рішень, їм потрібно знати, що такі рішення є законними. Законопроектом передбачено, що голова ОДА має лише один місяць для того, щоб заявити, що рішення ОМС не законне і відстоювати свою позицію в суді. Тобто, якщо місяць минув - рішення апріорі законне.

АМУ це не подобається. Мабуть, тому, що занадто прозорі і чіткі правила.

Найбільш цікаво те, що законопроект таки буде прийнято. Рано чи пізно. Цей процес не спинити. Можливо, після чергового серйозного демаршу ОМС за прикладом минулорічних вимог обласних рад про встановлення договірних, вважай, конфедеративних, відносин між обласними радами та Кабміном, такий контроль буде набагато жорсткішим, за прикладом Польщі на яку люблять посилатись можновладці.

Але буде чітко визначено, хто опирався встановленню європейських норм взаємовідносин між державою та місцевим самоврядуванням.

Юрій Ганущак, експерт Проектного офісу секторальної децентралізації