Більше прав - більше відповідальності, - Ганущак

Форум «Децентралізація – основа формування нової системи управління та місцевого розвитку» у Тернополі мав нестандартний формат як для заходів за участі прем'єр-міністра. Говорили не тільки про стан впровадження реформи - це зараз звична тема.

Вперше було продемонстровано бачення територіальної організації влади на прикладі Тернопільської області. 40 громад, 4 райони. І трьох було б достатньо, але обласна еліта наполягає на чотирьох (по раніше пролобійованих госпітальних округах). Зрештою, побачимо діяльність госпітальних рад в цих округах, успіхи в реструктуризації мережі. Якщо в них вийде - чому б і ні.

Я мав сміливість задати прем'єр-міністру питання щодо законопроекту про порядок контролю за легітимністю актів органів місцевого самоврядування. Володимир Борисович підтвердив - проект відкладено, а не відхилено. На прохання АМУ. Заступник міністра запропонував на засідання КМУ з цього приводу запросити експерта з Ради Європи. П рем'єр-міністр, швидше всього, був не в захваті. Самі справимось. І недвозначний кивок в сторону виконавчого директора Асоціації міст - питання має бути вирішеним.

На останній панелі форуму питання розглядалось більше докладно. Виступ колишнього префекта Корсики запам'ятався образним порівнянням системи контролю за діяльністю ОМС з фотокамерами на швидкісній трасі. Не спрацьовує - поки не порушиш. А без них кількість аварій зросла б вдесятеро. Я теж намагався пояснити, що нова місія місцевої державної адміністрації - швидше не репресивна, як дорадча. І звернення в суд може розглядатись як аномальне явище, коли орган місцевого самоврядування порушує закон демонстративно. Що мало місце торік із маніфестаційними рішеннями облрад.

Звичайно, важко розраховувати на те, що всі одразу схвально сприймуть ідею контролю над ОМС в часи, коли говориться про розширення їх повноважень в процесі децентралізації влади. Але нічого парадоксального - більше прав - більше відповідальності. Яка здійснюється через формалізований контроль за легітимністю актів ОМС.

І якраз це питання є лакмусовим папірцем оцінки рівня розвинутості владних інститутів. Або спірні ситуації вирішуються у встановленому законом порядку, або через неформальні відносини. Як правило, корупційні.

Над законопроектом потрібно працювати. А ще більше - над його імплементацією. Занадто багато конфліктності між самоврядними та виконавчими органами. Особливо це стосується районних держадміністрацій. Де рівень підготовки кадрів не найкращий, а амбіцій - хоч відбавляй. Але чиновників потрібно вчити і селектувати.

Процедури здійснення контролю якраз і виконують ці два завдання - поступово, але неухильно.

Юрій Ганущак, експерт Проектного офісу секторальної децентралізації