Міжнародні експерти OECD нададуть підтримку у реформуванні освіти

Протягом тижня в Україні перебувала делегація Організації економічного співробітництва та розвитку у рамках проекту “Дослідження цілісності освітньої системи України”.

Галузь освіти в Україні перебуває у процесі реформування. У деяких сферах прогрес відбувається швидше, в інших – менш відчутно. Змінюється законодавство. Зараз дуже важлива “цілісність”  у підході до реформування системи освіти, адже це саме той час, коли превентивними методами можна зламати існуючі  корупційні схеми.

Метою візиту було проведення фокус-груп та експертних інтерв’ю з викладачами, вчителями, директорами шкіл та адміністрації вищих навчальних закладів, студентами та громадськими, міжнародними й донорськими організаціями, що працюють у сфері освіти в України, представниками органів управління освітою на різних рівнях для вивчення реальної картини – як на практиці функціонує система освіти України.

За час візиту делегація відвідала навчальні заклади у Полтаві, Львові, Одесі, Житомирі, Києві та провела понад 50 зустрічей з освітянами.

 Україна до 2014 року не була залучена до жодного з освітніх проектів OECD, аж поки в кінці 2014 року, після тривалих переговорів вдалось досягти домовленості між OECD та Фондом Відкритого Суспільства про початок в Україні проекту Integrity Study of Education System – проекту, що спрямований на глибоке вивчення освітньої системи, дослідження “сірих зон” або “зон нечесності”, у яких існують або потенційно можуть бути корупційні ризики.

У результаті дослідження має з’явитися звіт, у якому будуть надані систематизовані рекомендації щодо необхідних змін у освітній політиці, спрямованих на подолання тих чи інших прогалин у системі. Важливо, що у звіті не буде набору стандартних імперативних рекомендацій Міністерству освіти з приводу того, що і як треба зробити, кого покарати. Рекомендації стосуватимуться того, як необхідно будувати освітню політику з точки зору її цілісності та як можна узгодити законодавство та прибрати потенційно небезпечні, з точки зору корупції, неузгодженості у нормативній базі тощо. Якщо коротко – то суть проекту – знаходження збалансованих рішень для зменшення можливостей існування корупційних практик.

Методологію ОЕСР було схвалено Наглядовою радою 24 країн — учасників ОЕСР Антикорупційної мережі.

У 2011 та 2013 роках відбулась пілотна апробація методології оцінки цілісності освітньої системи у Сербії (2011), Тунісі  (2013) та Вірменії (2014).