Айварас Абромавичус пропонує докорінно змінити підхід до компенсації праці керівників унітарних державних підприємств

Державний сектор економіки налічує понад 3 350 підприємств, з яких лише 1 833 функціонують. При цьому державний сектор є доволі значною частиною економіки України, складаючи майже 20% ВВП України у 2014 році, з чисельністю близько 1 млн співробітників. Проте замість підтримки економіки, державні підприємства виступають тягарем – за даними МВФ, сума прямих і непрямих дотацій та компенсацій збитків державним підприємствам у 2014 році сягнула майже 5% ВВП (1%, - не враховуючи НАК «Нафтогаз України»).

Чому ж державний сектор економіки, яким володіє народ України, приносить йому збитки, в той час як приватний сектор економіки заробляє гроші, граючи за тими ж бізнес-правилами?

Причиною такої ситуації є, насамперед, неефективний менеджмент. По-перше, оклади керівників державних підприємств значно нижчі від заробітних плат приватного сектору, що провокує зловживання. По-друге, керівники державних підприємств, м’яко кажучи, не дуже вмотивовані покращувати показники діяльності своїх підприємств, адже система преміювання прив’язана до низьких, неринкових окладів, лімітована й дуже негнучка. По-третє, наявна система корпоративного управління державного сектору застаріла, украй непрозора й малоефективна.

Наведені факти свідчать про необхідність рішучих, ефективних і своєчасних реформ. Державному сектору потрібні ефективні керівники, що володіють сучасними методами управління й мають високі етичні стандарти. Для залучення керівників такого рівня потрібно, по-перше, впровадити прозорий і чесний конкурс на ці посади, а по-друге, установити рівні заробітних плат, які відповідали б їхнім компетенціям та ефективності управління.

У той час як прозора процедура призначення керівників уже запроваджена, проблема із їхньою заробітною платнею досі не вирішена.

Через це Міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абромавичус пропонує надати можливість органам управління державними підприємствами (міністерствам, Фонду державного майна України, іншим центральним органам виконавчої влади) встановлювати рівні заробітних плат, наближені до ринкових і тісно пов’язані з показниками ефективності діяльності підприємства. Наприклад, керівники отримуватимуть бонуси лише в разі збільшення доходу, ефективності використання ресурсів підприємств, а також покращення інших конкретних показників діяльності підприємств.

Разом із підвищенням прозорості діяльності державних підприємств шляхом упровадження вимог щодо обов’язкових незалежних аудитів, запропоновані зміни дозволять позбутися корупції у державних підприємствах і залучити висококваліфікованих керівників із приватного сектору, що володіють сучасними методами керівництва, до управління державними підприємствами з тим, щоб підвищити ефективність використання державних ресурсів.

Запропоновані зміни є надзвичайно важливими для реформи економіки України і водночас досить важкими з політичної та економічної точок зору, зважаючи на поточний економічний стан держави. Тим не менш, без запровадження цих змін уся реформа сектору державних підприємств не матиме жодного сенсу. Для отримання помітного позитивного ефекту для економіки України потрібна глибинна реформа держпідприємств на усіх рівнях з метою виведення їх на світові стандарти ефективності й прозорості, а головне – прибутковості та збільшення надходжень у бюджет за рахунок податків і дивідендів.

Джерело